The Jordan Trail
2024_0329_17022700 (1).jpg
Jordanië, maart 2024

Spannend. Dat vond ik het zeker voordat ik vertrok. Een nieuw land, nieuwe mensen, voor het eerst een week hiken. Maar deze reis heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Een hike door de woestijn, indrukwekkende canyons, langs bergen en oases, door het water en klimmen over rotsen. Een hike die in 2018 door de National Geographic werd uitgekozen als één van de 'must do' wandeltochten ter wereld. Ik volgde een week het leven van de Bedouin tribe. At met ze mee, verbaasde en verwonderde me. Ik leerde nieuwe mensen kennen, die deze reis voor mij nog mooier hebben gemaakt.

Direct deze reis boeken!

Wat een mooi avontuur!

Voorbereiding:
Regelmatig krijg ik de vraag of je voor de Jordan Trail moet trainen. Persoonlijk denk ik dat het voor jezelf alleen maar leuker is wanneer je je fit voelt en een redelijke conditie hebt. Je bent immers dagen achter elkaar aan het lopen, klimmen en je vraagt veel van je lichaam met temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk. Loop je schoenen in, ga vooraf eens een flinke wandeling maken met je rugzak om en beweeg/sport om fit te blijven. Daarnaast heeft de trail zelf een paklijst voor je samengesteld. Super handig! Alles van deze paklijst is noodzakelijk tijdens de hike. Misschien gebruik je niet alles maar mocht je iets nodig hebben en het niet bij je hebben, tijdens de trail is er geen mogelijkheid om iets te kopen.

De Trail Dag 1, Shobak naar Wadi Feynan 17 km

Een wandeling door een super mooie vallei! Langs rotspartijen, palmbomen en een gedeelte door het water. Om na ruim 17 km aan te komen op de eerste kampeerplek! Zet je tent op of kies ervoor om buiten te slapen op een matrasje. Het eten was deze avond heel speciaal. Het werd namelijk bereid onder de grond.

De Trail Dag 2, Wadi Feynan naar Teletat Al-Sofor 17 km
Mijn verjaardag! Super bijzonder om op deze plek mijn verjaardag te vieren. En wat voelde ik me jarig! We beklommen bergen, maakten een ritje in de roze jeep, aten homemade taart en zoetigheden, zagen de zon zakken achter de bergen en deden een dansje in de grote tent.

De Trail Dag 3, Teletat Al-Sofor naar Um Ratam 16 km
We begonnen de dag door een groene oase, kwamen kamelen tegen en beklommen rots partijen. De tent lieten we deze dag voor wat het was door de harde wind. Dus dat werd een gezellig slaapfeestje in het stenen gebouw. En heel eerlijk, ik sliep een stuk beter dan gedacht.

De Trail Dag 4, Um Ratam naar Al Baydha 16 km
Woestijn, uitgestrekte vlaktes en een canyon. Lunchen in de schaduw onder de boom want warm is het hier zeker. Tijdens onze hike was het tussen de 21 en 27 graden. (Eind maart) In de avond sliepen er een aantal buiten en een aantal in de grot. En mocht het kunnen qua weer, slaap dan zeker eens buiten onder de sterren!

De Trail Dag 5, Al Baydha > achteringang Petra 16 km
Vandaag liepen we via de achteringang Petra binnen. Richting the Monastery. En wauw, adembenemend mooi. We dronken verse sap, kochten souvenirs en reden aan het einde van de dag met een busje naar ons hotel dichtbij de vooringang van Petra. Tijd om te douchen!

De Trail Dag 6, Petra 11 km
Vroeg op vandaag want we willen voor de drukte het hoogtepunt van de reis bezoeken. De Treasury. Na een stevig ontbijt in het hotel lopen we zo’n 5km. Om daarna eindelijk de Treasury te bewonderen. Deze moet op jullie bucketlist! De rest van de dag besteden we zelf. Souvenirs kopen, lekker lunchen en we wandelen verder door Petra. Want hier is nog veel meer geschiedenis te ontdekken.

Mijn Jordan Trail tips:

1. Goede wandelschoenen! Ik droeg zelf Adidas Terrex. Met iedere dag merinowol sokken.

2. Drxaag merinowol shirts/sokken. Aangezien er geen sanitaire voorzieningen zijn is dit heel fijn. (Gaat niet stinken)

3. Neem 1 grote tas/backpack mee voor al je kleding, toiletspullen etc. Deze gaat mee met de jeep naar iedere volgende slaapplek. Deze hoef je dus niet zelf te dragen tijdens de hike.

4. Neem naast de grote tas een backpack mee die je tijdens de hike gebruikt. Mijn backpack was 30L en dit was top.

5. Neem alles mee wat er op de paklijst staat die The Jordan Trail al voor je heeft opgesteld.

6. Neem vochtige washandjes mee om je na de hike mee op te frissen/wassen.

7. Spullen die ik onmisbaar vond: slippers, extra snacks voor tijdens de hike, een powerbank op zonne-energie, afbreekbaar toiletpapier (Xenos heeft The Happy Roll), nagelknipper/vijl, bestekset, goede pet die met wind ook blijft zitten.

8. Een hoofdlampje gebruik je heel erg veel. Ik kocht er eentje bij de Decathlon.

9. Kleedje/matje om op te zitten tijdens de lunch.

10. Een camelbag is echt heel erg fijn. Ik had er eentje van 2L voor tijdens het lopen en een 1L bidon om ook spullen mee af te spoelen.

11. De trail zelf heeft hele goeie tenten, matrasjes, slaapzakken en wandelstokken. Deze zou ik zeker bijboeken.

12. Waterschoenen? Goeie loopschoenen met grip. Zoals hardloopschoenen. Let wel even op of je wandelsokken hier goed in passen. Anders andere sokken meenemen voor deze schoenen. Salomon schoenen zijn een tip mocht je iets aan willen schaffen.

Wat een onvergetelijke reis.

Ik heb zo intens genoten. Genoten van het hiken, mijn hoofd helemaal leeg kunnen maken, het 24/7 buiten zijn, het geen bereik hebben, de sfeer in de groep, het eten en de verwondering dag na dag. Gelukkig hebben we de foto's nog zeg ik altijd maar. Want aan deze reis denk ik nog heel graag eens terug.

Heb ik je ondertussen aangestoken met het hike virus? Travelbase is dé plek waar je nog meer avontuurlijke reizen kunt boeken! Via deze link bekijk je het hele aanbod en via deze link boek je je reis naar Jordanië.  Alvast heel veel plezier!

Deel dit bericht op social media!